Rederij Groen - DMA en GHG-nulmeting

2Impact

DMA en GHG-nulmeting – Rederij Groen 

Rederij Groen is een offshore rederij gevestigd in de haven van Scheveningen en gespecialiseerd in het inzetten van hun scheepsvloot ondermeer voor bewakings- en seismische ondersteuningsactiviteiten.

 

Ter voorbereiding op het opstellen van een ESG-strategie en het publiceren van een eerste duurzaamheidsverslag wilde Rederij Groen een dubbele materialiteitsanalyse (DMA) en een broeikasgas nulmeting (GHG) uitvoeren over 2024 om de belangrijkste ESG-thema’s in kaart te brengen. 2impact werd gevraagd om Rederij Groen te begeleiden en te ondersteunen bij het uitvoeren van zowel de DMA als de GHG-nulmeting. 


In eerste instantie was Rederij Groen CSRD-plichtig en wilde zich dus voorbereiden om over 2025 te rapporteren, maar sinds de wijziging binnen het Omnibus-pakket is Rederij Groen niet meer CSRD-plichtig. Toch is het volledige project van begint tot eind afgerond, want zelfs als een onderneming niet onder de reikwijdte van de CSRD valt, kan het uitvoeren van een DMA en GHG-nulmeting waardevol zijn voor de duurzaamheidsstrategie.

 

Dit proces ondersteunt namelijk de duurzame transitie door:

 

-Een stevige basis te leggen voor de ontwikkeling van een doordachte ESG-strategie, door te focussen op de thema’s die écht relevant zijn voor de organisatie;  
-Inzicht te krijgen in de uitstoot over de gehele waardeketen, waardoor doelgericht actie kan worden genomen op de CO2-hotspots; 
-Belangrijke stakeholders bij het proces te betrekken, wat bijdraagt aan het versterken van relaties en het vergroten van draagvlak; 
-Een solide uitgangspunt te vormen voor het opstellen en publiceren van een eerste duurzaamheidsverslag, waarmee je transparantie en betrokkenheid toont richting de buitenwereld. 


Onze aanpak 

 

DMA

 

Het project werd uitgevoerd op basis van ons eigen 4-stappenplan.

 

Tijdens de eerste stap werd de organisatiecontext van Rederij Groen B.V. in kaart gebracht. Deze organisatiecontext bevat onder andere het businessmodel, relevante stakeholders, organisatiestructuur en waardeketen van Rederij Groen, en de trends en ontwikkelingen binnen de scheepvaart. Dit biedt de nodige context om een dubbele materialiteitsanalyse uit te voeren.

 

In de tweede stap werd een long-list van ESG-onderwerpen samengesteld door verschillende bronnen te analyseren om inzicht te krijgen in de relevantie van ESG-onderwerpen en om bijhorende impacts, risico's en kansen te identificeren. Deze long-list werd besproken en gevalideerd met verschillende interne belanghebbenden.

 

In de derde stap werden dezelfde interne experts, gevraagd om de impacts, risico’s en kansen te beoordelen op basis van de vooraf gedefinieerde scoringscriteria. Deze scores bepaalden de materialiteit van de ESG-onderwerpen.

 

In de laatste stap heeft het senior management de uitkomsten van de beoordelingsfase gevalideerd en goedgekeurd. 

 

GHG

 

Voor de nulmeting is eerst een introductie aan Rederij Groen gegeven over het GHG-protocol en de algemene stappen voor het uitvoeren van een nulmeting. Vervolgens zijn de operationele en organisatorische grenzen bepaald, waarna een inventaris is gemaakt van de emissiecategorieën die al dan niet werden meegenomen. Daarna zijn de relevante gegevens per categorie verzameld en gekoppeld aan emissiefactoren. Tot slot is een overzicht gemaakt met de uitstoot voor Rederij Groen per meegenomen emissiecategorie. 

 


Resultaten 

 

De DMA leverde zeven materiële onderwerpen op, met 20 materiële impacts en 10 materiële risico's en kansen. De DMA gaf Rederij Groen een duidelijke focus op de ESG-onderwerpen die er voor hen het meest toe doen. Met de DMA als solide basis kan de volgende stap gezet worden: het opstellen van een ESG-strategie. In een later stadium zal de DMA ook gebruikt worden als basis voor het opstellen van het eerste duurzaamheidsverslag.

 

Bij de GHG-nulmeting is de totale uitstoot van Rederij Groen in kaart gebracht. Daarbij is ook berekend bij welke onderdelen binnen de waardeketen de meeste uitstoot plaatsvindt. Na het uitvoeren van de nulmeting kon Rederij Groen aan de slag met het doelgericht reduceren van emissies bij hotspots, en in gesprek gaan met partijen in de waardeketen die een grote impact kunnen hebben met betrekking tot de emissies in de waardeketen. 


Meer weten? 

Wil je weten hoe wij jouw organisatie kunnen helpen bij het uitvoeren van een DMA of GHG-meting? Of wil je je duurzaamheidsstrategie opstarten of versterken, maar ben je niet (meer) CSRD-plichtig?

Neem dan contact met ons op via Esther@2impact.nl. Dan kijken we samen hoe we je organisatie kunnen helpen! 
 

Als Rederij Groen zijn wij erg blij met de kunde, kennis en inzet van 2Impact. Door hun specialistische kennis van ESG, het uitvoeren van een DMA en de bijbehorende wet & regelgeving werden wij voor een groot deel ontzorgd, Het in kaart brengen van onze GHG-emissies is iets wat wij ook niet gewend zijn om zelf te doen. Door de ondersteuning, het sparren met het enthousiaste team van 2Impact en het uitvoeren van de DMA kunnen wij ons beter focussen op het uitvoeren van onze bedrijfsstrategie waarin ESG een prominente plek heeft gekregen.  

 

22cv-ijmuiden-ind-hr-p2465549-original.jpg

Eric Roeleveld
Chief Sustainability Officer - Rederij Groen
https://www.rederijgroen.nl/