Omnibus-onderhandelingen: Parlement en Raad werken aan hun standpunten

2Impact
dinsdag 17 juni 2025

De hoofdonderhandelaar van het Europees Parlement, Jörgen Warborn (Zweden), heeft zijn ontwerprapport gepubliceerd. Hierin geeft hij namens zijn politieke fractie (de EVP) aan wat volgens hen het onderhandelingsstandpunt van het Parlement zou moeten zijn. De belangrijkste punten uit het rapport zijn:

  • Afstemming van reikwijdte CSRD en CSDDD door een drempel voor te stellen van meer dan 3.000 werknemers en een netto-omzet van meer dan 450 miljoen euro.
  • Beperking van de rapportageverplichtingen over de waardeketen in de CSRD: als noodzakelijke informatie over de waardeketen niet beschikbaar of onvolledig is, mag een onderneming uitleggen welke inspanningen zijn geleverd om die informatie te verkrijgen en waarom dat niet is gelukt.
  • Schrappen van de verplichte klimaattransitieplannen in de CSDDD.
  • Voorkomen dat lidstaten zelfstandig strengere eisen opleggen op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld bij nieuwe risico’s van producten of diensten.
  • Beperken van informatieverzoeken in het kader van de CSDDD: informatie opvragen bij directe zakenpartners mag alleen onder bepaalde voorwaarden. Bedrijven mogen in het algemeen vertrouwen op reeds redelijkerwijs beschikbare informatie (zoals publieke bronnen of eerdere samenwerking).
  • De Europese Commissie moet uiterlijk 1 oktober 2026 een gedelegeerde handeling vaststellen voor normen voor beperkte assurance binnen de CSRD.

Aan de kant van de Raad is op 12 juni een vierde compromisvoorstel gepubliceerd, als poging om tot een gemeenschappelijk standpunt van de 27 lidstaten te komen. Dit compromis bevat:

  • Handhaven van het voorgestelde toepassingsgebied: bedrijven met meer dan 1.000 werknemers en een netto-omzet van ten minste 50 miljoen euro of een balanstotaal van meer dan 25 miljoen euro.
  • Behouden van de verplichting tot een klimaattransitieplan in de CSDDD.
  • Risicogebaseerde aanpak binnen de CSDDD: bedrijven mogen risicogebieden gefaseerd beoordelen, beginnend bij de ernstigste risico’s. De eerste afbakening mag alleen gebaseerd zijn op informatie die redelijkerwijs beschikbaar is.


Wat gebeurt er nu?

In het Parlement kunnen de andere leden van de JURI-commissie nu wijzigingsvoorstellen indienen. Deze worden vervolgens besproken en leiden tot een definitief standpunt dat in een plenaire zitting wordt goedgekeurd. Aangezien amendementen tot eind juni kunnen worden ingediend, kan het standpunt mogelijk in de plenaire zitting van de tweede week van juli worden aangenomen. De eerstvolgende plenaire zitting daarna is in de tweede week van september.

De Raad streeft ernaar om zijn standpunt eind juni vast te stellen, wanneer het Pools voorzitterschap eindigt. Als dat niet lukt, neemt het Deens voorzitterschap de onderhandelingen over.