Ontwerpbesluit voor verlichting van CSRD-rapportageverplichtingen

2Impact
zaterdag 10 juni 2023

Ontwerp-Gedelegeerde Handeling ter verlichting van CSRD-rapportageverplichtingen

Op 9 juni heeft de Europese Commissie de ontwerp-Gedelegeerde Handeling gepubliceerd met de eerste set sectorspecifieke-agnostische ESRS (European Sustainability Reporting Standards) voor consultatie. De documenten zijn hier te vinden: Europese duurzaamheidsrapportagestandaarden – eerste set (europa.eu)

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vereist dat grote bedrijven en beursgenoteerde kmo’s, evenals moederbedrijven van grote groepen, in hun bestuursverslag rapporteren over de informatie die nodig is om:

De impact van de onderneming op duurzaamheidskwesties te begrijpen, en
De impact van duurzaamheidskwesties op de ontwikkeling, prestaties en positie van de onderneming in kaart te brengen.
Deze informatie moet worden gerapporteerd conform de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), die zowel de inhoud als de structuur van de rapportage specificeren. In november 2022 heeft EFRAG haar technische aanbevelingen voor de eerste set standaarden ingediend. Meer hierover lees je hier: First set of standards submitted for final approval to the EU Commission – News (2impact.nl)

De definitieve ESRS moeten door de Europese Commissie worden vastgesteld via een Gedelegeerde Handeling. Deze zal vier maanden na vaststelling (verwacht begin juli) in werking treden en is dan direct van toepassing in alle lidstaten.

Naast de vaststelling van de sectorspecifieke-agnostische ESRS verplicht de CSRD de Europese Commissie ook tot het aannemen van:

sectorspecifieke standaarden,
proportionele standaarden voor beursgenoteerde kmo’s, en
standaarden voor niet-EU bedrijven.

Resultaten van de consultatie over de eerste set ESRS

Uit de consultatie van de Europese Commissie over de eerste set ESRS blijkt dat:

  • De door EFRAG ingediende ontwerpstandaarden grotendeels voldoen aan het CSRD-mandaat en de beoogde beleidsdoelen in het kader van de Europese Green Deal zouden realiseren.
  • De aard van veel openbaarmakingsvereisten uitdagend is voor veel ondernemingen, vooral voor organisaties die eerder niet onder verplichte duurzaamheidsrapportage vielen. De grootste uitdagingen liggen bij rapportages over biodiversiteit, eigen werknemers, werknemers in de waardeketen, getroffen gemeenschappen en consumenten/eindgebruikers.
  • Er aanvullende richtlijnen nodig zijn om ondernemingen in staat te stellen de standaarden efficiënt en consistent toe te passen. Dit geldt vooral voor de materialiteitsbeoordeling en de rapportage over de waardeketen.
  • Er behoefte is aan rationalisering van de rapportage om de doelstellingen tegen minimale kosten te behalen en de langetermijnconcurrentiekracht te behouden.

 

Wijzigingen in de ESRS door de Europese Commissie

Om de proportionaliteit te waarborgen en een correcte toepassing te bevorderen, heeft de Europese Commissie de volgende wijzigingen aangebracht in de ontwerp-ESRS:

  1. Materialiteit: Met uitzondering van de algemene vereisten in ESRS 2 zijn alle standaarden, openbaarmakingsvereisten en datapunten onderhevig aan een materialiteitsbeoordeling door de onderneming. Dit betekent dat ESRS E1 over klimaat niet langer als verplicht wordt beschouwd. Ook ESRS S1 over eigen werknemers, die deels verplicht was voor bedrijven met meer dan 250 werknemers, is dat niet langer.
  2. Gefaseerde invoering van bepaalde vereisten: EFRAG stelde in november al enkele gefaseerde openbaarmakingen voor. De Commissie heeft hier extra faseringen aan toegevoegd.

 

Bedrijven met minder dan 750 werknemers mogen in het eerste jaar achterwege laten:

  • Scope 3 broeikasgasemissies
  • Openbaarmakingsvereisten over de “eigen werknemers”
  • Openbaarmakingsvereisten over biodiversiteit, werknemers in de waardeketen, getroffen gemeenschappen en consumenten/eindgebruikers (in de eerste twee jaar)

Alle bedrijven mogen in het eerste jaar achterwege laten:

  • Verwachte financiële effecten van niet-klimaatgerelateerde milieuproblemen (zoals vervuiling, water, biodiversiteit, hulpbronnengebruik)
  • Bepaalde datapunten over eigen werknemers (zoals sociale bescherming, mensen met een beperking, werkgerelateerde gezondheidsproblemen en werk-privébalans)


III. Vrijwillige openbaarmakingen
Naast de al voorgestelde vrijwillige datapunten door EFRAG, heeft de Commissie nog enkele verplichte datapunten omgezet naar vrijwillige. Bijvoorbeeld:
a. Biodiversiteitstransitieplannen
b. Bepaalde indicatoren over “niet-werknemers” binnen de eigen organisatie
c. Uitleg waarom een bepaald duurzaamheidsonderwerp volgens de onderneming niet materieel is

IV. Meer flexibiliteit bij bepaalde openbaarmakingen
Naast het vrijwillig maken van sommige datapunten, biedt de Commissie extra flexibiliteit voor bepaalde verplichte openbaarmakingen, onder andere:
a. Financiële effecten van duurzaamheidsrisico’s en stakeholderbetrokkenheid
b. Methodekeuze bij het uitvoeren van de materialiteitsbeoordeling

V. Afstemming op EU-wetgeving
Technische aanpassingen om de consistentie te verbeteren met andere EU-wetgeving, zoals de Boekhoudrichtlijn, de Richtlijn loontransparantie en het Europese register voor vervuilende emissies (E-PRTR).

VI. Interoperabiliteit met wereldwijde standaarden
Aanpassingen om de afstemming met internationale standaarden zoals die van de ISSB en de GRI te versterken. Zo wordt bijvoorbeeld het begrip “niet-werknemers” verduidelijkt als zelfstandigen of personen geleverd via bedrijven die zich richten op arbeidsbemiddeling.

VII. Redactionele en presentatie-aanpassingen
De Commissie heeft ook redactionele en opmaakwijzigingen doorgevoerd om de duidelijkheid, bruikbaarheid en samenhang van de standaarden te verbeteren. Denk aan een vaste terminologie voor gedefinieerde begrippen binnen de ESRS.

 

Op basis van deze aanpassingen verwacht de Europese Commissie een aanzienlijke verlaging van de implementatiekosten.

Daarnaast heeft de Commissie EFRAG gevraagd om aanvullende richtlijnen en educatief materiaal te publiceren, met name over de materialiteitsbeoordeling en andere toepassingsvragen. Ook wordt een interpretatiemechanisme opgezet om formele uitleg van de standaarden te bieden.

Bovenstaande samenvatting is gebaseerd op de voorgestelde gedelegeerde handeling die op 9 juni 2023 door de Europese Commissie is gepubliceerd.

 
Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in duurzaamheidsrapportage? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.